Mønsterpapir – se hvad du bør vælge

Mønsterpapir er noget af det, der bliver brugt rigtig meget af, når man har gang i syprojekterne. De fleste symønstre skal tegnes af på  nyt mønsterpapir, inden du kan arbejde med dem. Men hvilken type mønsterpapir skal du vælge?

Der er flere forskellige typer mønsterpapir på markedet, og der er fordele og ulemper ved dem alle. Her får du en gennemgang af de forskellige typer mønsterpapir og mine personlige holdninger til hver enkelt type. Jeg har prøvet alle de 5 slags mønsterpapir i praksis, men nogle dog oftere end andre.

I videoen her får du min uforbeholdne mening om de forskellige typer mønsterpapir. Og under videoen kan du læse om hver enkelt type mønsterpapir. Og jeg kan lige så godt advare dig på forhånd: jeg er ikke ret begejstret for ret meget af det.

 

 

Almindeligt tyndt mønsterpapir

Det almindelige mønsterpapir findes i de fleste stofbutikker. Det er derfor let tilgængeligt for de fleste, uanset hvor i landet, du bor.

Det almindelige mønsterpapir er helt ok til langt det meste. Hvis du passer ret godt med standardstørrelser, og derfor ikke skal lave for mange tilretninger i dine symønstre, så er det almindelige mønsterpapir helt fint. Det er nemt at se igennem, når du tegner mønstre af, så du er sikker på at få den rigtige størrelse tegnet igennem og få alle detaljerne med. Og det er nemt at lægge på stoffet og nåle fast, uanset stoffets tykkelse.

Problemerne opstår, hvis du skal tilrette meget eller primært udvikler dine egne designs. Hvis du klipper meget ind i mønsterpapiret for at tilføje vidde, dreje indsnit og lave overskæringer og andre detaljer, så går mønsterpapiret nemt i stykker. Når du sætter tape på, kommer du nemt til at lave små folder i papiret. Man kan faktisk “holde” papiret til med tapen. Og selvom det er en god evne at kunne holde stof til, så er det altså ikke en fordel i mønsterpapir.

Generelt er jeg lidt træt af det tynde mønsterpapir. Man skal passe meget mere på, for ikke at lave fejl i mønstrene, der forringer pasformen i tøjet. Og det synes jeg er fjollet, når det kan undgås ved at bruge noget andet mønsterpapir.

Det almindelige mønsterpapir findes både som helt hvidt og i en ternet udgave. Jeg kan godt leve med det hvide. Det ternede giver mig hovedpine at arbejde med, fordi blyantstregerne fra mønsterkonstruktionen forsvinder i de sorte streger på papiret, og det bliver svært at se sine linjeføringer, når der hele tiden er de tykke sorte streger, der forstyrrer billedet.

mønsterpapir - det bør du vælge

 

Silkepapir fra Burda

Som om det almindelige mønsterpapir ikke var tyndt nok, så har Burda en version, der er endnu tyndere. Det bruger man især i tilretningsmetoden “Fit for real people”, hvor man tilretter mønstrene i papir på kroppen. Der er det tynde papir en fordel, fordi det trods alt “falder” bedre end de kraftigere udgaver. Så hvis man vil tilrette i papir, så er det faktisk helt godt til formålet.

Men det med at tilrette i papir, det er jeg altså ikke fan af. Jeg har prøvet det nogle gange, og var endda tæt på at blive certificeret underviser i metoden for nogle år tilbage. Men jeg valgte at lade være, for jeg synes faktisk, det er lidt fjollet. Hvis man skal vurdere tøjet ordentligt i en prøveproces, så er man nødt til at sy i stof. Papirmønsteret fungerer som en prøvemodel. Og jeg vil hellere arbejde med prøvemodeller i stof, der giver et mere fuldendt billede af det færdige tøj.

mønsterpapir - det bør du vælge

 

Kraftigt mønsterpapir (de professionelles valg)

På designskolerne og hos professionelle skræddere er det en kraftigere kvalitet mønsterpapir, der er i brug. Det kraftige papir er mere holdbart, tager bedre imod farven fra blyanten, er til at viske på, når man tegner forkert, og kan tåle at blive klippet i, tapet sammen, pillet fra hinanden igen og tapet sammen på ny. Og ja, det har man også brug for, når man er professionel.

Mønsterpapir må ikke være for sart. Det skal kunne holde til en del moslen rundt, når man arbejder med sine designidéer.

Det kraftige mønsterpapir er mat på den ene side og blankt på den anden. Der er lidt delte meninger om, hvilken side der er bedst at tegne på. Jeg tegner på den matte side, for det er den, der er opad, når man ruller papiret ud. Og så tager den bedre imod farven fra blyanten, så stregerne bliver tydeligere og dermed nemmere at arbejde med. Men kan du bedre lide at tegne på den blanke side, så kan du fint gøre det.

Hvis du har dårligt lys i sit syrum (eller din stue/køkken eller hvor du nu kan få lov at indtage en bordplads), så kan det være svært at se igennem mønsterpapiret, fordi det er lidt kraftigere. Hvis du har et hvidt underlag hjælper det utroligt meget, fx. en hvid papplade eller blot endnu et stykke mønsterpapir, du lægger under det mønster, du skal tegne af. Og bedre lys er også altid en god idé.

I Danmark er Mika Emballage leverandør af det kraftige mønsterpapir, og de leverer også gerne til private. Mønsterpapiret kommer i enten 100 eller 200 meter, og selvom det virker af meget og priserne ser dyre ud ved første øjekast, så er det kraftige mønsterpapir faktisk billigere pr. meter end det tynde, du køber i stofbutikkerne.

Du kan købe det gode kraftige mønsterpapir her (100 meter) <<

Og her (200 meter) <<

TIP: gå sammen et par stykker om at bestille, så kan i dele fragten. På den måde bliver mønsterpapiret endnu billigere.

Hos Metermeter i Århus kan du købe den gode kvalitet mønsterpapir i 10 meter ruller.

mønsterpapir - det bør du vælge

 

Mønstervlies

Nogle mønstermærker bruger mønstervlies til deres symønstre, og jeg har også et par kursister, der foretrækker at tegne deres mønstre på mønstervlies, når de er færdige med at designe.

Jeg bryder mig ikke om det, og har faktisk ikke rigtig noget positivt at sige om det.

Man kan ikke tegne med blyant på det, man kan ikke viske ud og dermed kan man ikke slette og rette sine streger. Men det værste er, at mønstervlies ikke er fast i strukturen. Det kan give sig, og dermed kan dine mønstre vokse ud af facon. Du kan med andre ord ikke stole på et  mønster, der er klippet i mønstervlies. Måske passer det. Men det kan lige så godt have fået et stræk i et hjørne, som spolerer trådretningen, omridset og dermed både pasform og design.

I mønstre med løse designs uden detaljer, kan det godt gå. Og er man ikke super kritisk med sin pasform, eller bruger man bare generelt ikke figursyede modeller eller designs, der kræver præcision, så kan man helt sikkert godt have succes med at bruge mønstervlies.

Men kommer du med det på et af mine sykurser, så får du altså lov at tage det med hjem igen. Det er ikke præcist nok til den type mønsterkonstruktion, vi laver hos Skaberlyst.

 

Swedish tracing paper

Indimellem er der en gadget, en farve eller noget andet, der bliver vældig populær på ingen tid, hvor alle bare skal have det. En sy-dille. Og sådan ser jeg swedish tracing paper.

Det er en kvalitet, der minder lidt om en blanding af mønstervlies og mønsterpapir. Det er papir-agtigt i strukturen, men har noget af den eftergivelighed og elasticitet i sig, som mønstervliesen også har. Og alene derfor synes jeg det er et ringe valg til mønsterpapir. Selvom det dog er langt bedre end mønstervlies.

Fordelen ved swedish tracing paper er, at det er ret bredt. Derfor kan der være flere mønsterdele på en bredde, og det kan jeg godt se kan være smart i nogle tilfælde.

Og så kan man sy i papiret, så man kan lave en afart af papir-tilretningerne fra burdapapiret – men her hvor man syr mønsterdelene sammen, i stedet for at samle dem med knappenåle, som man gør i Fit for real people konceptet.

Men helt ærligt…… når du har syet mønsterpapiret sammen, har haft det på, tilrettet og tegnet på det, og så sprætter sømmene op igen. Så har mønsterdelene jo ikke længere den facon, de havde, da du gik i gang. Og så ved du lige så lidt om dit mønster som før du startede.

I undervisningen kan jeg dog godt finde på at bruge swedish tracing paper, netop fordi man kan sy i det. Når jeg har demonstreret en konstruktionsteknik er det fedt at kunne sy den op, for at man kan se resultatet i stof og på en gine, og der kan man skyde nogle genveje ved at kunne sy konstruktionen i det papir, den er tegnet på. Men så er formålet også at demonstrere en teknik og en fremgangsmåde, og ikke at få et  præcist og nøje tilpasset mønster ud af det.

mønsterpapir - det bør du vælge

 

“Det andet”, som ikke kvalificerer som mønsterpapir

Udover de forskellige typer mønsterpapir har jeg også nogle gange kursister, der har noget bagepapirslignende mønsterpapir med på kursus, som er købt i en stofbutik. En enkelt gang er en kursist mødt op med rigtigt bagepapir fra køkkenskuffen, fordi hun fandt ud af for sent, at hun var løbet tør for rigtigt mønsterpapir.

I sådan en situation må man naturligvis være kreativ og tage hvad man har, men ellers er bagepapir altså ikke en god idé. Det går for nemt i stykker, er for smalt og tager for dårligt imod blyanten, så man ikke kan se, hvad man tegner. Og så ruller bagepapir så meget, at det er næsten umuligt at arbejde med, selv hvis man bruger et halvt ton mønstervægte.

Jeg har også set på Facebook i nogle af sygrupperne, at nogen bruger plastik i stedet for mønsterpapir, og tegner mønstrene af med tush. Det har jeg intet pænt at sige om, så det kommenterer jeg ikke yderligere på.

Da jeg startede med at sy, brugte jeg avispapir (jeg vidste ikke, der var noget, der hed mønsterpapir). Det er cirka lige så klogt som bagepapir, og kan heller ikke anbefales.

Brunt postpapir er også nogle gange i brug. Det synes jeg heller ikke om, for man kan ikke se igennem det, og det kan være svært at være nøjagtig med det. Det er lige en tand for kraftigt til at fungere som mønsterpapir og for tyndt til at fungere som holdbart mønsterpap til fx. grundmønstre.

Printerpapir er også ofte i brug hos kursister, der bruger print-selv mønstre. Men printerpapiret er for kraftigt at arbejde med. Når du sætter knappenåle i det, flytter du samtidig stoffet nedenunder lidt. Især i tynde stoftyper er printerpapiret en dårlig idé. Det tager magten fra stoffet, så det bliver svært at klippe præcist. Og tilretninger i printerpapir er ikke sjovt. Slet ikke hvis det er en masse A4 ark, der er tapet sammen. Præcision kan man i hvert fald godt skyde en hvis pil efter.

 

Mønsterpap – hvornår bruger man det?

Professionelle skræddere har ofte deres grundmønstre klippet ud i kraftigt pap. Når man skal i gang med en ny kunde, tegner man grundmønsteret af i kundens størrelse, og arbejder videre med aftegningen, som er på mønsterpapir.

Papmønstrene fungerer på den måde som skabeloner, som man kender det fra papirklip i julen, når ungerne skal klippe nisser og julehjerter i silkepapir.

Som mønstre på hobbyplan synes jeg pappet er overflødigt. Har du et grundmønster, som er tilpasset dig, og som du bruger som udgangspunkt for dine egne designs, kan det være en god idé. Det er nemt at tegne rundt om pappet, og du har hurtigt og sikkert en kopi af dit grundmønster at arbejde videre med.

Men gem altid en udgave af dit grundmønster på mønsterpapir. Pappet bliver slidt i hjørnerne med tiden, og du kan få brug for at lave en nye pap udgave. Så er det godt at kunne vende tilbage til det oprindelige tegnede grundmønster, så du kan lave endnu en nøjagtig kopi til at bruge som skabelon.

Jeg har selv købt mønsterpap til grundmønstre hos Aart de Vos i Århus. Der fandt jeg (med god hjælp fra den søde ekspedient) et hvidt pap, der passede ok i tykkelsen, og som jeg kunne købe i en rulle på 10 meter. Hvor man ellers kan finde mønsterpap, og især hvor man kan købe mindre mængder, ved jeg desværre ikke. Hvis du har et tip, så del det endelig i en kommentar, så andre kan få glæde af det.

mønsterpapir - det bør du vælge

 

Skrædderen anbefaler…

Nu håber jeg ikke, at jeg har fået trådt alt for mange af jer, der læser med, over tæerne. Men lige med mønsterpapir kan jeg altså godt blive lidt sippet. Jeg har alt for ofte set fejl fra mønstrene blive overført til stoffet og være skyld i kuldsejlede projekter, der ellers fra start var lovende.

Og jeg bliver simpelthen så ked af det, når kursisters drømme falder sammen, fordi konstruktionen ikke har været præcis nok. Der er rigeligt med udfordringer i at lære at lave sine egne symønstre og tilrette købemønstre. Du behøver ikke udfordre dig selv yderligere ved at vælge vanskeligt mønsterpapir.

Og nej, det er ikke bare fordi du er u-rutineret, at de andre typer mønsterpapir driller. Det er fordi, kvaliteten simpelthen ikke egner sig til mønsterkonstruktion.

Derfor anbefaler jeg først og fremmest det kraftige mønsterpapir fra Mika Emballage. Det er det, vi bruger på Skaberlyst værkstedet.

Og kan du ikke få fat i det (eller kan du bare slet ikke forliges med det), så er det almindelige mønsterpapir fra stofbutikken (uden tern!) det bedste alternativ.

Alt det andet…. bare glem det.

mønsterpapir - det bør du vælge

5 thoughts on “Mønsterpapir – se hvad du bør vælge

  1. Det fra mika er simpelhen bare det bedste og dejlig stor rl så man ikke skal købe gele tiden👍👍👍

  2. Nå har du spart meg for masse utprøving og utgifter i mønsterpapir – TAKK 😊 Selv om jeg er halvveis i lærlingtiden min nå, er det alltid noe nytt å lære i blogginnleggene dine 😊

  3. Jeg er også blevet glad for det fra Mika. Hvis man sammenligner meterprisen er det ikke dyrt. Heller ikke med fragt.

  4. Tak for god gennemgang af mønsterpapir.
    Jeg bruger Mika mønsterpapir og er rigtig glad for det. Faktisk må det nærmest være afhængighedsskabende, for når jeg har lånt mønsterpapir, er jeg altid skuffet over at det er tyndt og ikke nær så solidt at bruge.
    Jeg har også swedish tracing paper stående. Jeg har prøvet at lave et mønster i det en gang. Det var ingen succes. Nu står rullen bare og fylder. Ha ha……

  5. Sjovt nok har jeg lige talt med et par veninder om netop Mika mønsterpapir. Jeg er enormt glad for det, fordi det bliver liggende, når man ruller det ud. Jeg bruger Silhouette Patterns fra USA og et tip til overførsel af mønstre er at lægge mønstret oven på mønsterpapiret og så tegne med en Sharpie (permanent). Så kan man se alle detaljer og Sharpie’en ødelægger ikke det oprindelige mønster. Jeg skulle tage mig sammen for at prøve den teknik, men det virker. Man skal bare lige huske, at et hurtigt notat, mens man tegner af, kommer på det originale mønster, fordi det ligger øverst. Jeg HAR gjort det nogle gange og det føler man sig ikke klog af.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *