Design på tværs af en søm i 5 nemme trin

Det her lille trick er meget nyttigt, hvis du kaster dig ud i at designe på tværs af en søm.

Og det er der en enkelt meget god grund til at gøre.

Når du ser billeder af tøj på modeller i modeblade eller på mannequiner i butiks vinduerne, så ser du tøjet stillestående og i et enkelt billede. Der er ingen bevægelse. Derfor er det vigtigt, at tøjet ser pænt ud i lige netop den positur, billedet er taget i.

Men når du bevæger dig i dit tøj, er der liv og bevægelse. Stoffet og snittet bliver en meget større faktor. En faktor, som kommer til at påvirke, hvordan andre opfatter tøjet, når de ser på dig.

Du er ikke stillestående og “pæn fra den her side”, når du passer din dagligdag. Dine bevægelser giver et modspil til designet, som hele tiden forstyrres. Og så ser man alle de skønne detaljer, der ikke nødvendigvis er synlige, hvis du fx. kun ser tøjet forfra.

 

 

Tænk kroppen som en helhed, når du vælger dit symønster

Når du vælger symønstre eller designer dine egne, så prøv at tænke på kroppen som en helhed og som en bevægelse. Du har ikke kun 2 flader (forstykke og bagstykke), der skal fyldes ud. En del af både forstykket og bagstykket bøjer sig rundt om kroppen og dækker siderne. Og er derfor ikke synlige, når du ser tøjet direkte forfra eller direkte bagfra.

Hvis du tager højde for det, når du vælger dine designs, så bliver dit tøj mere spændende at se på. Du kommer til at fange folks opmærksomhed, uanset hvor de ser dig fra. Detaljerne og helheden i tøjet kommer til at skille sig ud fra mængden. Rigtig meget tøj har nemlig mest fokus på forstykket.

Det skyldes blandt andet, at det er forstykket, der “sælger” tøjet, når du står i prøverummet. De fleste ser sig kun i spejlet forfra, før de beslutter om tøjet skal med hjem eller blive i butikken. Især de billigere tøjbrands skærer derfor kraftigt ned på detaljer på ryggen og på linjer, der skal passe sammen og give mening rundt om kroppen.

Men det behøver du ikke at gøre.

I det her indlæg skal vi se på bundlinjer, der går på tværs af en søm. Men det kan også være overskæringer, der går på tværs af kroppen. Dem designer du efter samme principper, som jeg viser dig i videoen længere nede.

 

 

Kjolen, vi skal se på i dette indlæg, er fra online kurset 12 Bluser Og Kjoler Til Levende Stof. Det er design nr. 7, jeg har taget udgangspunkt i, men med nogle ændringer.

Har du allerede adgang til online kurset, kan du se her, hvad jeg har ændret i mønsteret. . Du lærer i online kurset at lave grundmønstre til kjoler med flagermusærmer, og lave nye designs ud fra grundmønstrene. Når du kan det, vil det følgende give mening.

Har du ikke adgang endnu, giver dette afsnit måske ikke så meget mening. Bare hop over det – videoen kommer i næste afsnit, og den kan du sagtens bruge, selvom du ikke har adgang til nogen af online kurserne fra Skaberlyst.

Her er de ændringer, jeg har lavet i mønsteret fra onlinekurset:

* For det første har jeg været inde og pille ved mit grundmønster, hvor jeg har lavet større forskel mellem forstykket og bagstykket. Det har jeg tidligere fortalt om i denne video. Denne lille ændring gør at bluserne og kjolerne ikke tipper bagud, hvilket de gjorde lidt på mig før. Om de gør på dig, kommer an på din skulderstilling og skulderbredde. Hvis du har samme problem som jeg, med at bluserne falder bagud, så prøv dette trick.

* I halsudskæringen har jeg ændret mønsteret til en V-hals, der går 17 cm ned midt for fra konstruktionens udgangspunkt. Halsen på bagstykket har jeg ikke ændret – den er som i design nr. 7 fra kurset, blot uden nøglehuls udskæringerne.

* Ærmet er kortet af, så det har en passende længde. Længden har jeg testet mig frem til i en prøvemodel. Den er her endt på 48 cm fra konstruktionens udgangspunkt.

* Jeg har forlænget kjolen, så den er 55 cm fra hoftelinjen til bunden.

* I siden ville jeg ikke have den helt så bred som grundmønsteret til den løse pasform. Men den tætte pasform er for tæt til vævet stof, når det er en kjole. På hoften har jeg valgt en mellemting mellem den løse og den tætte pasform. Bredden på hoften ligger simpelthen midt mellem de to grundmønstre.

* Fra hoften og ned er jeg gået helt lige, så underdelen er firkantet og sidesømmen parallel med midt for/midt bag.

* Fra hoften og op fader jeg ud, så sidesømmen møder den løse pasform i ærmet, der hvor min ærmelængde går til.

 

Design på tværs af en søm – sådan gør du

Og så er der detaljen i bunden, som er den du kan se i videoen herunder.

I bunden har jeg lavet en kurve, så kjolen er lige lang midt for og midt bag, men buer op i sidesømmen. Det giver mere luft og lethed til en kjole, der ellers godt kan blive lidt tung. Det lukker nemlig op for at man kan se det smalleste sted på benet (lige under knæet), når jeg bevæger mig i kjolen. Og det er generelt flatterende for os kvinder.

Detaljen med kurven i bunden er især brugt i skjorter. Men du kan sagtens tilføje den til kjoler også. Og teknikken, du skal bruge, er den samme du også bruger, hvis du vil designe en bluse eller kjole, der er længere bagpå end foran.

Se i videoen, hvordan du gør:

 

5 nemme trin til at designe på tværs af en søm

Som du kan se i videoen er der 5 nemme trin til at designe på tværs af en søm. Du får dem her:

1) Læg mønsterdelene sammen i den søm, du skal designe på tværs af

2) Start din designlinje vinkelret midt for og midt bag

3) Design din linje med den kurve, du vil have. Ret gerne linjen til, hvis du ikke er helt tilfreds med første udkast

4) Sy en prøvemodel og test dit design

5) Ret til, hvis det ikke sad lige i skabet første gang. Det gør det sjældent – heller ikke for professionelle. Så lad dig ikke nøjes, hvis det ikke er perfekt. Prøv igen.

Det måske aller vigtigste i processen er, at du får sikret en harmonisk helhed rundt om kroppen.

Din designlinje skal give mening.

Ikke blot på papiret, men også når tøjet er i bevægelse rundt om kroppen.

Derfor er det vigtigt, du tester din linje og dine kurver i praksis i en prøvemodel. Og det er ikke nok at stå stille foran spejlet for at se, om det er godt nok. Du skal bevæge dig. Gå rundt, sæt dig, tag en cykeltur. Og prøv at vurdere, hvordan tøjet kommer til at fungere i virkeligheden – når du gør alt andet end at stå stille.

Som du kan se i videoen, er der masser af muligheder for linjer. Der er ikke som sådan noget, der er forkert. Men der er naturligvis linjer, der er mere harmoniske og klædelige end andre, og det er dem, du skal teste dig frem til at finde.

Der er også linjer, der er nemmere at sy end andre. Generelt skal du være lidt mere selektiv med dine syteknikker, hvis du vælger meget skarpe kurver og høje buer, da de stiller lidt større krav til afslutningen.

Det klarer du fint med de syteknikker, du finder i online kurset 12 Bluser Og Kjoler Til Levende Stof. Kan du ikke få oplægnings teknikkerne til at fungere optimalt med din bundlinjes kurver, så er der en lille håndfuld syteknikker til halskanter, du kan teste i stedet.

 

 

Hvis du vil lave en overskæring, og ikke blot en bundlinje, er det samme principper, du skal bruge.

Her vil du blot have en mønsterdel både under og over linjen. Men de 5 trin er stadig dem, du skal følge. Når du syr designs med overskæringer, er det nemmest at sy forstykket sammen først, derefter bagstykket, og sidesømmene til sidst. Her skal du huske at få sømmene til at mødes præcist, så dine linjer kommer til at gå ubrudte rundt om kroppen. Ellers falder designet til jorden og bliver sjusket at se på.

Kender du ikke allerede tricket til at få sømmene til at mødes, kan du se det her<<.

 

 

Flere design detaljer

Kjolen her har et par andre detaljer, jeg også har testet. Den har blandt andet fået et opsmøg på ærmerne. Opsmøg i flagermusærmer er en af de teknikker, hvor du skal holde tungen ekstra lige i munden. Både når du laver mønsteret, klipper stoffet og syr tøjet. Det vender jeg tilbage til i et senere blogindlæg.

Man kan næsten ikke se opsmøget i den her kjole på grund af printet. Det er helt med vilje – det er første gang, jeg laver dette opsmøg, og hvis det ikke er blevet helt som det skal (trods prøvemodel), så gør det ikke så meget. Når jeg er helt sikker på at det er, som det skal være, syr jeg det i en metervare, hvor man ser det tydeligt. Så får opsmøget lov til at være den detalje, der fanger øjet.

Halsudskæringen vender jeg også tilbage til. Den har nemlig fået en fin (synes jeg selv) detalje med en lille krave, der bliver til et bindebånd. Den teknik viser jeg dig i et senere blogindlæg, for det er også en teknik, der kan bruges på mange forskellige måder.

Jeg har flere versioner af denne halsudskæring på tegnebordet. Det her er egentlig bare den første test. Og ja, jeg gjorde noget forbudt: jeg testede i min originale kjole. Det turde jeg godt, for hvis kraven/bindebåndet ikke fungerede, kunne jeg nemt lave det om til en almindelige v-hals. Men mere om det senere.

 

 

Til flagermus kjolerne skal stoffet gerne være tungt, for at få det rigtige fald. Ellers kan det godt blive lidt voldsomt med det ekstra stof under armene, der kommer med dette design. Min prøvemodel er syet i en ensfarvet sort viscose fra Citystoffer i Århus. Den endelige kjole er syet i en skøn viscose crepe, der falder tungt og godt.

Kjolen fungerer både med et smalt bælte i taljen og uden bælte. Det giver lidt forskellige udtryk i kjolen, og får stoffet til at bevæge sig forskelligt. Prøv det af, og se hvad du synes bedst om. Jeg bruger kjolen både med og uden bæltet. Bæltet giver lidt mere talje til det løse design, og det er rart at  have begge muligheder.

 

 

Stof info: Stoffet er en lækker viscose crepe fra Metermeter. dk. Det er fra franske Cousette.

Mønster info: Mønsteret er design nr. 7 fra online kurset 12 Bluser Og Kjoler Til Levende Stof med de ændringer, du kan se i videoen længere oppe.

Foto: Bibi Berge, www.bibiberge.dk

2 thoughts on “Design på tværs af en søm i 5 nemme trin

  1. Hej Signe
    Hvor er det dog en fin detalje med en lille krave, som bliver til et bindebånd. Glæder mig meget til at se hvordan den skal laves 😀
    VH
    Kirsten
    PS: jeg har kursus 12 kjoler og bluser med flagermusærmer, og er meget begejstret

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *