Hvis du følger mig på Instagram, så har du måske set, at jeg tidligere på året har syet for designeren Amalie Søjberg. Du kan bl.a. se her, hvad jeg syede til hendes bachelor eksamen.
Amalie er kommet i fornemt selskab på udstillingen Clash – Modstand i moden, som kan opleves på Herning Museum of Contemorary Art frem til d. 25 januar 2015.
Udstillingen viser værker fra store internationale designere som Vivienne Westwood og Alexander McQueen (min absolutte yndlingsdesigner!), og temaet er designere, der arbejder politisk og samfundskritisk med deres designs. En del af udstillingen viser værker fra 6 nyuddannede designere, som repræsenterer fremtidens mode, og her er Amalie en af dem. Det vil sige, at noget af det tøj, jeg har lavet mønstre til og syet for hende, er udstillet på museum. (Hvis du aner bare en lille smule stolthed, så er det helt korrekt anet)!
Mode hører til på et museum
Mode er ikke bare mode. Der er flere nicher og kategorier, indenfor mode, hvis man dykker lidt ned under overfladen. Det, de fleste tænker på, når der hører eller læser ordet “mode” er det tøj, vi kan købe i butikkerne. Det er hverdagsmoden, som skifter 4-6 gange om året, og hvor det primære formål er at sælge tøj.
Men der er også en del af moden, der minder mere om kunst. Tøj, der ikke egner sig til at gå i, men som er designernes bud på en kunstnerisk tilgang til samfundet, historien, politik eller hvad de vælger at reagere på og måske især reagere imod. Det er tøj, der kræver at man stopper op og tænker lidt over tingene. Ganske som hvis man ser på kunst.
Sådanne designs er der faktisk lavet en del af gennem tiden. Og nu er en lille del af det altså samlet i Herning. Det i sig selv er lidt sjovt, for Herning området er jo om noget herhjemme repræsentant for den salgbare kommercielle hverdagsmode.
Sådan skaber man mode
En af de fordomme, der ofte er mod mode, er at det jo er ubrugeligt. Og ja, der designes modetøj, der ikke er til at gå i. Men hvis man ser det hele i et lidt større billede, så er det disse kunstværker, der inspirerer designerne ned igennem modens “fødekæde”. Fra de helt store couture huse gennem dyrt mærketøj og små selvstændige designere med en klar designprofil, bevæger og transformerer ideerne sig til det tøj, du i sidste ende kan købe i butikkerne.
Derfor er ubrugelig mode med et budskab på alle måder lige så relevant som brugbar mode uden ret mange tanker bag, andet end at det skal sælge. Det er lidt ligesom når man går på kunstmuseum og ser på store berømte malerier, og køber en plakat med hjem til væggen i stuen. Plakaten bliver skiftet ud efter noget tid, men de tanker og følelser, det originale billede satte i gang, bliver hængende og er med til at forme os – bare en lille smule – som mennesker.
Jeg er ikke klar over, om kuratorerne fra udstillingen har haft det i tankerne, da de valgte Amalie til at udstille, men hendes afgangskollektion, som er den, du kan se noget af på udstillingen, er bl.a. inspireret af Vivienne Westwood og hele punk kulturen, som også er at finde andre steder i udstillingen. Så når du går rundt imellem ginerne og ser på tøj, kan du jo prøve at spotte, hvad det er Amalie har taget med sig fra Westwoods designsprog.
Det har jeg syet for Amalie
Jeg har fået lov at dele et par billeder af Amalies designs fra udstillingen, og kan ellers anbefale en tur til Herning og se det hele i virkeligheden.
(UPDATE: Udstillingen er lukket)
Du kan læse mere om udstillingen i denne artikel fra Politikken:
http://politiken.dk/kultur/mode/ECE2408757/modens-modstandsbevaegelser-udfordrer-konventionerne-paa-heart/
Jeg kan ikke helt dy mig for at vise dig et nærbillede af lynlåsen i skindtoppen. Den blev skide flot, og jeg er ret stolt af den! (Man er vel syteknik-nørd). Dette billede har jeg selv taget, efter jeg havde syet lynlåsen. Billederne fra udstillingen har jeg fået af Amalie.
Lynlåsen er syet i efter teknikken med lynlås i en paspoleret lomme, som du finder i dette online kursus.