Hvis du er blandt de mange, der syr jerseykjoler i lange baner, så har du måske allerede opdaget, at der kan være forskel på dine kjoler, alt efter hvilket jersey stof, du syr dem i.
Et mønster, der ellers har været perfekt i flere kjoler, kan pludselig skeje helt ud, og enten blive for kort, for småt, for langt eller for stort.
Det er der en ganske simpel grund til.
Og en løsning, du kan klare på under en time.
I hvert fald, når du har set videoen længere nede i denne artikel (den varer 12 minutter, men regn med at det tager lidt længere tid, første gang du prøver teknikken).
Men lad os lige starte med at se nærmere på, hvad jersey stof er for en størrelse. Det kan være mange ting, faktisk. For eksempel viscose jersey, som min kjole her er syet i.
Jersey stof – sådan kan du kende forskel på det
Når vi snakker om stof, så dækker ordet “jersey” over en bestemt strikke teknik. Det er måden at strikke på, der giver jersey stof de karakteristiske “striber” af løkker på retsiden, og den anderledes vrang.
Det er til gengæld ikke måden at strikke på, der giver jersey stof den elasticitet, det er kendt for.
Jersey stof er nemlig i sig selv ikke særlig fleksibelt. Det er faktisk en af de store ulemper ved jersey strik, at stoffet bliver forholdsvist fast og ufleksibelt. Jersey stof i sin “rå” form har en meget ringe evne til at trække sig sammen igen. Det resulterer i buler i tøjet. Fx. synlig afmærkning af numsen, når man har siddet noget tid, tydelige knæ i tætte bukser og den slags.
For at løse det problem, har man i langt det meste jersey stof valgt at tilføje elastan. Det er typisk 2, 4, 5 eller 8% elastan, der er tilføjet jersey stof. Og jo mere elastan, der er i stoffet, desto mere kan stoffet strække sig. Elastanen har også stor indflydelse på, om stoffet kan trække sig sammen til sin oprindelige form igen. Jo mere elastan, desto bedre vil stoffet være til at holde faconen, så du undgår knæ og numse i dit tøj.
Udover mængden af elastan, er der også forskel på det råmateriale, jersey stof er strikket af.
Hvis du færdes meget i stofbutikkernes afdelinger med digitalprint, så kender du helt sikkert til både bomuldsjersey og viscose jersey. Det er nemlig de 2 mest udbredte jersey typer herhjemme, og de er ofte med print.
Mindre udbredt er uld jersey, polyester jersey og silke jersey. Jeg er generelt ikke så pjattet med polyester, så det passer mig fint, at der ikke er for meget af det. Men uld og silke er skønne materialer til jersey stof, og det køber jeg næsten altid, når jeg finder det i en god farve.
Der findes også hør jersey, bambus jersey, modal jersey og forskellige blandinger. Men de er ikke udbredte, og du skal som regel lede lidt ekstra, for at finde dem i stofbutikkerne. 2 af mine favorit butikker MeterMeter og Citystoffer (begge i Århus) har ofte et par spændende kvaliteter af jersey stof i gemmerne, så spørg efter det, når du er på de kanter.
Billederne herunder er: Kjole i kraftig dobbelt strikket uld jersey med bagside af bomuld – Trøje i hør jersey – Bluse med flagermusærmer i modal/polyester jersey.
Det kan være svært at se forskel på jersey, hvis man ikke er rutineret i at mærke og se forskel på stoftyper. Men hvis vi holder os til de 2 mest udbredte varianter, bomuld og viscose, kan du gå efter disse guidelines:
Bomulds jersey er typisk mat i farven. Det strækker sig ok, men ikke overdrevet meget. Der er som regel 4-5% elastan i, og stoffet kan være lidt stift og sprødt. Det føles kraftigere og tykkere end viscosejersey, men det falder ikke helt så tungt.
Viscose jersey er ofte mere blankt og klart i farven. Det strækker sig meget, fordi der ofte er mere elastan i (5-8%). Det føles både blødere og tyndere end bomuldsjersey, men falder meget tungt.
Der er naturligvis undtagelser og metervarer, der kan snyde. Men de her guidelines rammer rigtigt i de fleste tilfælde.
Vælg det rigtige sy mønster til dit jersey stof
Som nævnt tidligere, så kan du godt komme ud for at din yndlingskjole, som du har syet mange af, pludselig ikke bliver god i et nyt stykke stof.
Og som nævnt, så er der en helt simpel grund til det.
Grunden er kombinationen af det råmateriale, dit jersey stof er strikket af, vægten på garnet og mængden af elastan i stoffet.
I denne artikel kigger vi kun på bomulds jersey og viscose jersey, da det er de 2 typer jersey stof, der er mest udbredte. Men i princippet kan det være en hvilken som helst jersey, du har fat i, som opfører sig anderledes. Generelt minder uld- og polyester jersey mest om viscose jersey i fald og tyngde, mens hør- og silke jersey minder mere om bomulds jersey. Men igen – der er undtagelser.
Bomulds jersey er generelt mere stift end viscose jersey. Det “strutter” mere og holder en given form bedre. Viscose jersey er derimod meget blødt, og draperer (falder) meget bedre end bomuld.
Det betyder at hvis du vil have et design, der falder blødt og draperende ind til kroppen, og følger kroppens bevægelser, så skal du gå efter jersey stof i viscose/elastan. Jo tungere stoffet er og jo mere elastan, der er i det, desto mere vil det drapere.
Se hvordan vandfaldet på ryggen falder tungt ned, og lægger sig i bløde folder – det er karakteristisk for viscose jersey og de fleste typer mellemvægt uldjersey. Viscosen her er så tung, at du ligefrem kan se hvordan sømmen mellem overdelen og skørtet bliver trukket nedad, fordi der ikke er noget til at holde det på plads oppe ved nakken.
Er du derimod efter et design, der holder sig selv mere, og samtidig har den gode bevægelighed i tøjet, som jersey er kendt for, så skal du have fat i bomulds jersey med elastan.
Se hvordan vandfaldet her bliver stående ud fra kroppen i en trekant. Toppen er syet efter samme mønster som kjolens overdel (blot noget længere), men de 2 stykker tøj har vidt forskelligt udtryk, pga. stoffet.
Nu er det jo sådan, at man godt kan få lyst til at sy det samme mønster op flere gange i forskelligt stof. Især hvis det er et godt mønster, der er gået hen og blevet lidt en yndling. Og så vil det faktisk være temmelig rart (synes de fleste), at kunne sy varianter af sit yndlingsmønster både i bomulds jersey og viscose jersey.
Og her går det tit galt.
For alt for ofte sker der det, at mønsteret bliver lavet mindre ved at slette sømrummet. Eller fjerne en centimeter i sidesømmen og sy skulderen lidt længere ned. Eller andet i den dur.
Det er bare en rigtig skidt idé, hvis du har et godt mønster, du har brugt tid og energi på at få tilrettet. For det er at skyde i blinde, at lave mønstre mindre på den måde. Du kan ikke styre, hvordan pasformen arter sig, når du bare syr tøjet mindre i præcis de samme sømme, som ikke virkede i første omgang.
Bevares, nogle gange kan man blive nødt til at fuske på den måde, hvis man har fejldømt et stykke stof, og har syet sin kjole. Så kan man redde ret meget, ved at ændre sidesømme og skulderhøjde.
Og nogle gange går det også helt fint.
Men hvis du skal være sikker på at bevare den samme gode pasform, selvom du skifter mellem bomuld og viscose jersey, så skal du i stedet følge den fremgangsmåde, jeg viser dig i guiden herunder.
Fra bomulds jersey til viscose jersey i dit mønster
Designet og stoffet kræver noget af dit symønster. Til bomulds jersey og andet jersey, der ikke strækker sig alt for meget, skal der være meget lidt eller slet intet rørlig vidde i mønsteret. Mønsterets mål skal altså passe med kroppens mål, eller være meget tæt på.
Det giver et stykke tøj, der sidder tæt, men uden at stramme. Og du får fuld gavn af strækket i stoffet, som giver dig helt fri bevægelighed.
Hvis dit jersey stof derimod strækker sig meget og falder tungt, som viscose jersey, så skal dit mønster laves mindre. Det kaldes “viddefradrag” eller “negativ (rørlig) vidde”. Og det går dybest set ud på at mønsteret er mindre end kroppen – typisk 10%.
Viddefradraget gør at energien i stoffet bliver brugt på at strække i bredden i stedet for at strække i længden. Og når vidde fradraget er korrekt, så vil tøjet sidde som det skal og have den længde, du har bestemt.
Herunder kan du se ændringerne , du skal lave i dit mønster, i en billedguide. Det er de samme ændringer, du skal lave på forstykket og bagstykket.
Billedguide: fra bomulds-mønster til viscose-mønster
Start med at forlænge midt for/midt bag linjen opad, og tegn 2 vinkelrette linjer. Den ene vinkelrette linje skal gå gennem skulderpunktet ved halsen, og den anden skal gå gennem skulderpunktet ved ærmegabet.
Skulderpunktet ved halsen skal du rykke ind mod midt for (eller midt bag). Mål skulderbredden og find 10% af den – det er så langt, du skal flytte punktet. Min skuldersøm i dette mønster er 12cm, så jeg har flyttet punktet 1,2cm tættere mod midt for.
Skulderpunktet ved ærmegabet finder du ved at måle fra skulderpunktet ved halsen ned på den vinkelrette linje. Det mål, du afsætter, skal være 1cm kortere end den oprindelige skulderbredde. I mit tilfælde bliver det altså 11cm.
Forbind dine 2 nye skulderpunkter med en lineal, og du har din nye skuldersøm.
I halsen forbinder du fra det nye punkt til midt for. Lad din nye linje ramme den gamle halslinje, så det bliver et pænt forløb, men så du ikke nødvendigvis ændrer ved halsdybden midt for.
Sidesømmen skal også flyttes. Det gør du ved at finde 10% af brystvidde linjen, og måle det ind fra sidesømmen. Her ligger din nye sidesøm. Læg mærke til at linjen kun går til brystvidde linjen.
Forbind det nye punkt i ærmegabet ved sidesømmen med det nye punkt ved skulderen. Du kan gøre det lidt nemmere for dig selv, hvis du bruger en kurvelineal. Så kan du flytte linealen rundt indtil du finder en ordentlig kurve til dit nye ærmegab.
Hvis dit stof er meget tungt, og din prøvemodel afslører, at ærmegabet kommer til at hænge for langt nede, så skal du have kortet overdelen lidt af. Fold mønsterpapiret ca. midt mellem brystvidde linjen og skuldersømmen, og fold 0,5-1cm væk i papiret, alt efter hvor tungt stoffet er.
Når du folder papiret, så husk at klippe ned i mønsterpapiret mellem forstykke og bagstykke. Det gør at folden kan blive ensartet hele vejen over, og papiret rundt om ændringen kan ligge fladt. Du kan se i videoen, hvordan det øverste af mit forstykke buler lidt. Det skyldes at jeg ikke har lavet plads på “indersiden” af mønsterdelen, til at papiret kan folde sig ordentligt. Men jeg tænker du fanger princippet i afkortningen alligevel.
Slut af med at tjekke holdningen i ærmet, og rette ærmet til, så det kommer til at passe til det nye ærmegab. Du kan prøve dig lidt frem i prøvemodeller, for at se hvordan du vil have dit ærme til at sidde. I mit viscose jersey grundmønster har jeg forhøjet kuplen en smule, og lavet overarmsvidden lidt smallere.
Øvelse gør mester – også i jersey stof
Det her er lidt nørdet.
Det er en af de lidt avancerede teknikker, der løfter kvaliteten af tøjet et niveau op. Hvis du ændrer dine mønstre til at passe til stoffet, og bruger principperne fra denne guide, så er du ret langt fra hjemmelavet, når du kigger ind i dit tøjskab.
Når du er præcis, og gennemtænker dine projekter, så bliver resultatet altså også derefter. Man kan for det meste godt se på tøj, om det er gennemtænkt og testet i prøvemodeller, eller om det er en af de ting, der lige hopper ud af maskinen af sig selv. Og hvis du er til det gennemarbejdede og tæt på professionelle, så er det altså sådan nogle små detaljer og teknikker som den i dette indlæg, du skal i gang med at bruge.
Jeg lover dig ikke at du mestrer teknikken i første forsøg. Og det kan sagtens være, du kommer til at vurdere forkert et par gange, og laver ændringer til stof, som det ikke har behov for.
Men øvelse gør mester.
Stof info:
Det smukke grønne jersey stof til min kjole er en viscose jersey fra www.citystoffer.dk.
Toppen er syet i bomulds jersey fra www.metermeter.dk, og det er lidt synd for den, at den bliver “hængt ud” her, for den er ret lækker. Den egner sig bare ikke rigtig til vandfald og draperinger, så derfor var den perfekt som kontrast i dette indlæg. Jeg har heldigvis mere af den, og skal nok vise billeder, når jeg får syet noget, den rent faktisk egner sig til.
Super artikel, og jeg vil fluks forsøge overføre dine råd til praksis. Har i går fået en t-shirt i bomuldsjersey gjort færdig – ikke uden kamp! – og skal i gang med samme model i viscosejersey. Jeg kan sagtens mærke, at viscosestoffet både føles og falder forskelligt i forhold til bomuldsstoffet, men jeg havde slet ikke tænkt på, at konsekvensene kan være, som du beskriver. Det giver virkelig mening!
Det kan man da kalde perfekt timing 🙂
Meld gerne tilbage, hvordan det går med viscose t-shirten.
Kh
Signe / Skaberlyst
Det er sletikke for nørdet, men meget lærerigt og onspirerende. Tak.
Mega spændende og inspirerende…meeeeen…bliver kjolerne ikke for strammt, når jeg tager så meget af i siden? Dellerne skal jo ikke ses….
Hej Annelene
Både- og. Til de meget elastiske stoffer, som det meste viscosejersey er, så skal det altså være ret stramt, for ikke at hænge og være sjosket. Og ja, så kan man altså se kroppens form – med deller og det hele. Så må man beslutte med sig selv, om det er for meget eller om man har det fint med det mere tætsiddende tøj. Og ellers eksperimentere med vidden i mønsteret og strækprocenten i stoffet, og se hvilken kombination, der passer bedst til ens egen krop og stil.
Er man direkte ude på at skjule deller, ville jeg nok kigge efter sådan cirka alt andet stof end tung jersey 😉
Kh
Signe / Skaberlyst
Jeg følger din blok med meget stor fornøjelse. Det er super dejligt med alle dine gode råd. Tak for dem.
Jeg er rigtig glad for at din artikel kommer lige nu. Jeg er en pensioneret “gammeldags uddannet” skrædder der vil til at sy i jerseystoffer, så jeg sluger alt hvad jeg kan finde om strækstoffer. Jeg behøver jo ikke selv at finde ud af alt når jeg kan lære af andre og yngre kræfter. 🙂
Hilsen fra Grethe
Hej Grethe
Hihi, jeg kommer sådan til at tænke på min tid på skrædderskolen – vi ville så gerne lære om strik stof, men det måtte vi ikke, for det hørte sig ikke til i skrædderi 😉 Så kan forestille mig at din skrædder uddannelse heller ikke har været meget omkring jersey stof. Skønt at du opdaterer din viden 😀 <3 Det burde mange flere gøre. For ja, der er kommet vildt meget ny viden, og nye stoftyper ikke mindst. Og vores kroppe er også forandrede, så der er brug for at tænke i nye baner generelt.
Dejligt at kunne bidrage til din opdatering 😀
Kh
Signe / Skaberlyst
P.S.
Jeg har været væk fra faget i en del år og er ved at opdatere min viden. Der er kommet meget nyt siden 1990.
Grethe 🙂
Veldig lærerik artikkel!! Jeg sydde nylig en t-shirt som skulle ha puffermer (Agnes fra Tilly and the Buttons), men ermene ble ikke sånn som på bildet i det hele tatt – de ble veldig slappe og hengete. Det ante meg at det var noe med stoffet (viscosejersey), men jeg visste ikke helt hva slags stoff jeg burde bruke i stedet – inntil nå som jeg leste denne artikkelen. Det blir en ny tur til Stoff og Stil. Og forhåpentligvis suksess på neste forsøk 🙂 Takk 🙂
Selv tak 😀 Håber det lykkes bedre med næste forsøg. Det kan være pokkers svært at forudse, hvordan stoffet kommer til at falde. Det sker også for mig, at det ikke bliver som forventet. Man må prøve sig frem 😀
Kh
Signe / Skaberlyst
Vet du forresten hvor jeg kan få kjøpt boken “Sy nederdele” og få den sendt til Norge? Det ser ikke ut som Turbine forlag selger til utlandet.
Prøv lige at skrive til dem, jeg mener de har gjort det tidligere. Ellers tror jeg Saxo sender til Norge? Så evt. køb bogen igennem dem 🙂
Kh
Signe / Skaberlyst
Takk ???? Fikk kjøpt boken gjennom Saxo – gleder meg til å leseden!
Det er så dejligt at læse dine indlæg og se videoerne. Jeg lærer så meget. Jeg har syet i mange mange år, men har først inden for de sidste 5 år lært noget om teknikker og mønstertilretning. Og hvor er der bare en verden til forskel. Tak for det og hold endelig ikke op. Dybt taknemmelig.
Vibeke Larsen
Dejligt at læse, Vibeke 😀 Bare rolig, jeg har ingen planer om at stoppe! Tværtimod 😉
Kh
Signe / Skaberlyst
Tak for en god og brugbar artikel, så er det måske samme problem jeg bøvler med når jeg har syet kjole i bomuldsjerey efter et mønster der er beregnet til fast stof. Mine halsudskæringer flaner og jeg har reguleret både på ryg og i skuldersøm, så jeg er tæt på at opgive at sy noget til mig selv.
Hej Ulla
Jeg ved godt, et der er nogen der mener at mønstre til vævet tøj også kan bruges til jersey, men jeg er ret uenig i den holdning. Mønstre til vævet stof er bygget op om nogle helt andre præmisser – nemlig at stoffet ikke kan give sig. Og derfor skal det formes helt anderledes om kroppen, end hvis stoffet kan strække sig så meget, som jersey kan. Så hvis du vil have succes med at sy i jersey, skal du bruge mønstre beregnet til strikket stof. Vil du have succes med at sy i vævet stof skal du bruge mønstre beregnet til vævet stof. Du kan til en hvis grad justere et vævet mønster, så det kan bruges i strikket stof uden elastan. Men til almindleig jersey med elastan – uanset om det er det ene eller det andet materiale, så skal du altså have et helt andet udgangspunkt i mønsteret for at det lykkes.
Kh
Signe / Skaberlyst
Tusind tak fordi du deler så rundhåndet ud af din viden. Det er guldkorn gang på gang. 🙂 🙂
Jeg prøver at spørge, selvom jeg kan se det er et gammelt indlæg, men findes der et mønster på den fantastiske kjole?
Hej Marie
Det gør der desværre ikke. Men du kan lave det selv, hvis du har et godt t-shirt mønster. Bådhals foran, vandfald i ryggen og så en halv sol som underdel. Overdelen går til taljen. Du kan finde guide til at ændre halsudskæring her og til at lave en sol-nederdel her.
Venlig hilsen
Signe / Skaberlyst
Gammelt indslag jeg ved det – men hvad hvis det er omvendt, fra viscose til bómulds jersey 🙂 det er især ryggen jeg har svært ved at få breddere
Hej Heidi
Du laver det samme, bare omvendt. Så du tegner de samme hjælpelinjer ind, men laver mønsteret større i stedet for mindre.
Venlig hilsen
Signe / Skaberlyst