Moden skifter – sjældent. Interview med Laura Terkildsen

Moden skifter ikke ret tit.

Det bliver vi ellers ofte bildt ind af en modebranche, der lever af at sælge os det sidste nye. Men i virkeligheden er det, vi bliver solgt, bare nye variationer over samme tema.

Bortset fra de gange, hvor moden rent faktisk skifter.

Hvor tit den gør det, og hvad der er moderne netop nu, har vi snakket med Laura Terkildsen om til Synoter Magasin nr.6. Normalt er de interviews, vi laver til Synoter magasinerne kun at finde i magasinet, men denne gang kan du læse interviewet med Laura her på bloggen også.

Laura er den smukke kvinde på billedet her. Under billedet kan du læse hendes gode råd til hvordan du kommer med på moden – og hvad du kan gøre, hvis mode bare ikke rigtig er noget for dig.

 

Laura Terkildsen

Blev træt af forbrug

Laura Terkildsen er designer, stylist og garderobeekspert.

Under sit alterego Laura Lava arbejder hun med kvinder og garderober.

Laura er uddannet designer og har sideløbende med designstudiet læst kunsthistorie og modehistorie, bare fordi hun ikke kunne lade være. Hun har i mange år arbejdet som personlig shopper i Magasin. Her faldt hun især for den del af jobbet, der gik ud på at finde det rigtige tøj til de rigtige mennesker.
Men som Laura siger: “Jeg blev træt af forbrug”.
Derfor stoppede Laura med at arbejde med at sælge tøj. Hun startede i stedet sit eget firma, hvor hun arbejder som stylist. I dag bruger Laura sin tid på at hjælpe sine kunder med at genfinde det tøj, der allerede hænger i garderoben.

Det, Laura brænder for, er at vi får brugt det tøj, vi allerede har.

Derfor er en stor del af hendes arbejde at lave garderobetjek med sine kunder. Her ser de i fællesskab på det tøj, kunden allerede ejer, og finder nye måder at få det brugt på og dermed få endnu mere ud af tøjet.

“Mit hovedfokus er at flytte mine kunders tøjforbrug fra forbrug til brug”, fortæller Laura. Det vigtigste for hende er ganske enkelt at få flere til at bruge deres tøj meget mere.

Hvornår skifter moden?

Som en del af sit arbejde med at sænke forbruget af modetøj, har Laura skrevet et blogindlæg, hvor hun gennemgår de seneste 3 moder.

Laura forklarer, at moden består af nogle silhuetter, som er her i meget lang tid. Faktisk går der 5-8 år mellem at moden skifter. Og selvom den skifter, kan vi stadig se de gamle moder i gadebilledet, så det er en glidende overgang fra den ene mode til den næste.

Moden er en kommentar til sin samtid, og derfor præges den af hvad der sker i verden. Tilbage i 2008 havde vi finanskrise, og her var moden præget af at vi puttede os i meget store overdele. Som en kontrast til de store overdele var underdelene meget smalle, og det var i den periode at skinny jeans og korte, stramme nederdele blev populære.
Krisemoden med smal underkrop og stor overkrop kalder Laura for rock-chick moden.

I 2016 begyndte silhuetten at vende og blev bred forneden og smal foroven. Laura kalder denne silhuet for den tantede mode. Her kom taljen i fokus, nederdele og kjoler blev lange og fulde af vidde og halsuskæringer blev meget tætte og fulde af detaljer. Pufærmer og kraver kom i høj kurs. Opgangstiderne på dette tidspunkt afspejler sig i moden med mange farver og store stofmængder i de vide skørter. Kontrasten kunne også ses i de meget snerpede overdele og de store boheme vidder i underdelene.

Hvor rock-chick moden fra finanskrisen var farveløs og præget af de neutrale farver grå, sort, beige og navy, kom der i den tantede mode masser af farve. Brune og gule nuancer kom ind i modebilledet igen og de varme farver har fået masser af plads i alle nuancer de seneste mange år.

Den nye mode, som har været her nogle år, kalder Laura for den kantede mode.
Vi er igen i krise, og det kantede er en krisemode med oversizesilhuetter. Det ses især i form af store blazerjakker, der gerne er købt som genbrug. En del af den krise, vi er i nu, er en klimakrise. I den forbindelse er genbrug blevet populært, fordi det ligner, at vi passer på miljøet. Det gør vi ikke, for et overforbrug af genbrugstøj er kun marginalt bedre end et overforbrug af nyt tøj, fortæller Laura.

Igen er essensen af krisemoden at vi gemmer os og forpupper os i stort tøj. Men som noget nyt i den nye mode er silhuetten bred og stor både i overdelen og underdelen. Der er mindre kontrast i den kantede mode. Det hele er meget stort fra top til tå, og derfor er det vigtigt at markere taljen, siger Laura.

 

Sådan bruger du den nye mode

Når en ny mode starter synes mange, det er grimt og kan slet ikke overskue det. Men når der er gået lidt tid vænner de fleste sig til det nye modeillede, og så begynder man at synes, det er pænt. Derfor er der altid en overgang fra en mode til den næste, og flere moderetninger er tilstede på samme tid.

I den tantede mode var der meget taljefokus. Men igennem coronakrisen har mange skiftet størrelse og er begyndt at gå i noget løsere og større tøj. Det har også indflydelse på moden, og er en medvirkende årsag til de store silhuetter, der er fremme nu.

Det er vigtigt for Laura at slå fast, at man ikke skal følge moden, hvis man ikke har lyst.
“Hvis man har det godt i sit tøj, så ser man godt ud og så skal man skide hul i moden”, siger hun. Og det mener hun.
Men hvis man vil med på moden har hun også nogle gode råd til, hvordan man kommer lidt roligt i gang med de store silhuetter.

Det man kan se på i forhold til bukser er at de skal sidde ordentligt i taljen. Linningen skal passe i taljen til kroppen, og derfra kommer vidden i benene.

Når der er meget volumen i bukserne får man ikke så meget længde forærende. Derfor må man skabe den på en anden måde. Det kan enten være ved at have lodrette linjer med læg i bukserne eller med pressefolder. Skrålommer er også gode til at skabe længde og det samme er paspolerede lommer, hvis de vender lodret eller lidt skråt. Det virker især godt med læg og lange linjer i bukserne hvis man er lidt kortbenet.

Man kan også arbejde med længden på bukserne. Moden er stadig bred i benene fra den tantede mode, men bliver også mere lige og tøndeformet.
Gullerodsbukserne har været her et godt stykke tid i form af mom-jeans, som er den form der følger kvindekropens silhuet bedst. Men den nye tøndeform har mere vidde ned ad benet og går lidt mere ind i bunden.Tøndeformen er lidt en aflang dråbe med tyngden i bunden, og den er rigtig god, hvis man ikke har så mange former i forvejen.

En god længde på de mere lige og brede bukser er over anklen, så man kan se anklen. Anklen og håndleddet er de smalleste steder på kroppen uanset størrelse og vægt, og det er altid pænt at vise dem. Det letter hele udtrykket, hvilket især er godt i den lidt tunge, kantede mode. Er bukserne helt lange, kan du skabe den kortere udgave ved at lave et opsmøg.

Du kan fint bruge de samme overdele til de kantede bukser, som du brugte i den tantede mode. For at skabe talje og lette helheden kan du bruge det trick, der i stylistsprog hedder “the french tuck”. Det går ud på at du stikker det forreste af blusen ned i bukserne, forklarer Laura.
Tricket skaber længere ben og en bedre dynamik i helheden ved at skære kroppen over i tredjedele i stedet for at skære den over på midten. En kortere overdel, der stopper lidt under taljen, kan også skabe en bedre dynamik og en mere harmonisk overgang fra overkrop til underkrop.

Kom forsigtigt i gang med den nye buksemode

Hvis du synes det er svært at vænne dig til den nye buksemode, så har Laura et par gode råd til dig.

Start med at sy bukser, der bare er en lille smule løsere end du plejer. Især hvis du har været glad for skinny jeans, hvor bukserne er meget tætte ved anklen, vil et godt første skridt være bare lidt vidde, så stoffet lige slipper ved anklen, siger Laura.

“Start med at lade buksen slippe ved anklen. Lidt efter lidt vænner man sig til de større vidder, og så kommer det af sig selv”, siger hun.

Hun synes også man skal være opmærksom på at bukserne ikke bliver for uniformsagtige. Det bliver meget tungt, mener Laura. Er bukserne meget lige er det bedre med en lidt stumpet længde, som du nemt selv kan lave med et opsmøg.

Har du en dårlig tøjdag så er lauras yndlingstip at træde et par skridt tilbage fra spejlet og se på helheden. I stedet for at se på de små ting, du ikke synes fungerer, så se på hele dig. “Alle har et eller andet man fokuserer på og ikke kan lide”, fortæller Laura. “Løft blikket fra det ene fokus og se på helheden”, råder hun.

 

Du kan læse mere om Laura Terkildsen på hendes hjemmeside www.lauralava.dk.
Der kan du også læse om Lauras onlinekursus Garderobeskolen og booke hende til et garderobetjek.

Bukser og sweatshirts, der passer ind i det nye modebillede

Man skulle næsten tro at vi havde planlagt de seneste 2 Synoter magasiner efter Lauras blogindlæg om den nye mode. For både de sweatshirts, vi har designet til Synoter Magasin nr. 5 og de bukser, vi har designet til Synoter Magsin nr. 6 passer perfekt ind i det nye modebillede. Det har vi altså ikke, men som Laura fortæller, så bliver vi alle påvirket af moden, og det gør vi naturligvis også her hos Skaberlyst.

Nogle af de nye buksefaconer, Laura fortæller om, er fx de meget vide ben, som herunder i de grønne bukser (design 6) fra Synoter magasin nr. 6. Bukserne har læg foran, som netop giver den længde, Laura er inde på i interviewet. Her har vi syet dem til Abby, som har brede og runde hofter.

En anden facon er tønde-formen, hvor vidden forstætter et stykke ned ad benet før det smaller ind i bunden. Den facon har vi også med i Synoter magasin nr. 6. Her går de rosa/pink bukser (design 3) netop ind i bunden og giver en flot facon til Serife, som har smalle hofter fra naturens side.

Du kan købe Synoter Magsin nr. 6 – Ikke helt klassiske Bukser HER

 

 

De korte bluser, Laura også er inde på, kunne fx være en af de korte sweatshirt designs fra Synoter magasin nr. 5. De går til lidt under taljen og har den volumen og løse pasform, der passer perfekt ind i det nye modebillede. Og så er de virkelig behageligt at have på, hvilket jo altid er en fordel.

Du kan købe Synoter magasin nr. 5 – Sweatshirts med et twist HER

 

 

Er du ikke til det løse og oversize i både over-og underkrop kan du alligevel være med på de nye proportioner med korte bluser og bukser til taljen. I Synoter magasin nr. 2 har vi designet korte bluser med ærmer, halsudskæringer og detaljer, der passer ind i den tantede mode, Laura fortæller har været her længe. Den er bestemt stadig værd at bruge, og skaber lidt kontrast ind i de nye, kassede silhuetter.

Du kan købe Synoter magasin nr. 2 – Vintageinspirerede bluser HER

 

Se hele interviewet med Laura på video

Er du medlem af Synoter Studio?
Synoter Studio er vores online medlemsklub om mønsterkonstruktion. Som medlem får du hver måned adgang til et nyt tema, der nørder i dybden med et emne indenfor mønsterkonstruktion af tøj til kvinder. Flere gange om året interviewer vi spændende mennesker, der ved noget om noget, der er relevant for dig, der syr dit eget tøj. De interviews, vi laver, ligger alle sammen i biblioteket i onlineklubben, hvor du kan se dem, når du er medlem.

Du kan blive medlem af Synoter Studio og få masser af værktøjer og teknikker til din mønsterkonstruktion hver eneste måned. Bliv medlem HER

Læs også:

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

« »
Share via
Copy link
Powered by Social Snap