Sådan er de første digitale symønstre blevet til hos Skaberlyst

Dengang jeg var lidt yngre og lidt mindre erfaren, syntes jeg det var for dårligt, at symønstre kom i handlen med fejl og mangler.

Det synes jeg sådan set stadig (til trods for at jeg selv har sendt en bog i handlen med fejl og mangler), men i dag forstår jeg, hvorfor det sker. Især når der er deadlines, man skal leve op til.

Dengang jeg var yngre, havde jeg også sådan en “hvor svært kan det være” attitude til at lave symønstre i standardstørrelser.

I dag kender jeg svaret:

Svært!

Det har processen med symønstrene til Kom Godt I Gang Med At Sy online kurset i hvert fald været.

Processen startede for lidt over et år siden (sommeren 2016), da jeg begyndte at få meldinger fra online kursister om at de mønstre, der skulle bruges til kursets opgaver, var ved at udgå af sortimentet.

Der indså jeg, at jeg selvfølgelig er nødt til at lave mine egne symønstre til online kurserne.

Så det gik jeg og min daværende praktikant, Annika, i gang med.

 

Digitale symønstre

Design og prøvemodeller

Vi fandt vores grundmønster i standardstørrelser frem. Designede.  Syede prøvemodeller. Fandt en model i str. 38 (en god veninde, der stod klar på ingen tid, når vi havde brug for hende – tusind tak, Anne). Prøvede prøvemodeller på hende.

Og så brød helvede løs.

For en eller anden (det var nok mig selv) fandt på, at vi måske lige så godt kunne give grundmønsteret et eftersyn, når nu vi var i gang.

De seneste 5 år har jeg tilrettet utallige grundmønstre på forskellige kvinder på mine workshops og sykurser.

Og selvom vi er forskellige, så er der især én ting, der er gået op for mig i processen:

Så forskellige er vi altså heller ikke!

Det var nemlig altid de samme tilretninger, jeg havde fat i igen og igen. Nogle gange en stor barm, nogle gange en bred ryg. Andre gange svejryg eller “god røv” tilretninger. Og bevares, nogle kursister skulle have lavet 3-4 forskellige tilretninger. Eller flere.

Men overordnet set var det de samme tilretninger, der gik igen.

Så.

Hvad med at bygge de mest udbredte tilretninger ind i mønstrene, så de kommer til at passe bedre fra starten?

Annika er næsten lige så skør som mig (det er nok derfor, jeg har valgt at ansætte hende som assistent efter hendes praktikperiode udløb), så udfordringen blev accepteret.

 

Tilbage til tegnebordet

Vi startede altså forfra.

Og tilrettede grundmønstre.

Først i størrelse 38, som vi prøvede på Anne (vores søde model).

Version nr. 3 eller deromkring var vi tilfredse med. Billedet herunder er fra processen, før vi kom helt i mål med ærmerne.

 

Digitale symønstre

Annika graduerede grundmønsteret i hånden i alle vores 11 størrelser (str. 34-54), og vi begyndte at teste i andre størrelser.

Vi havde 10 – 12 forskellige kvinder i grundmønstrene (jeg kan ikke huske det helt præcist, men deromkring). Selvfølgelig os selv. Man lærer nu engang bedst på egen krop.

Men også kursister, veninder og vores mødre. Kursisterne var nøje udvalgte “problem-børn”, hvis grundmønstre har givet en del besvær at få på plads efter det gamle grundmønster. De var udvalgt ud fra tankegangen “hvis det virker her, så virker det virkelig”.

Vi lavede yderligere et par ændringer i grundmønstrene (især efter min mor, som er fysioterapeut, kom med et par input om hvordan kroppen er skruet sammen. TAK mor – det var faktisk nogle ret afgørende input, du kom med den eftermiddag).

Vi prøvede mønstrene igen.

Og vi var glade.

Næste step: designe alle modellerne (igen) ud fra de nye grundmønstre.

Og så skulle vi finde nogen, der kunne hjælpe os med at digitalisere vores mesterværk.

Holy.

Moly.

Et mareridt begyndte!

 

Digitalisering af vores håndtegnede mønstre

Plan A var at klippe alle mønstrene fra hinanden til en stak A4-ark, scanne dem ind på computeren, samle dem i Illustrator (et program til digital tegning/grafik mm.) og sende dem til graduering. Det var en plan vi havde lavet sammen med de mønsterkonstruktører, vi havde hyret til at graduere mønstrene digitalt.

Vi fandt en mønsterkonstruktør her i Danmark og en i USA og delte opgaven mellem dem.

De fik vores indscannede mønstre sendt på mail sammen med de graduerings spring (afstanden fra størrelse til størrelse) vi havde brugt, da vi graduerede grundmønsteret i hånden.

Og vi fik graduerede mønstre tilbage noget tid senere.

Vi printede mønstrene ud.

Tjekkede med vores håndtegnede mønstre.

Tjekkede med vores indscannede mønstre.

Og var så tæt på at smide det hele i skraldespanden og lægge os tudende i fosterstilling på gulvet, at det faktisk er lidt et mirakel, vi ikke gjorde det.

Ud af 5 mønstre fik vi 1 retur, vi kunne bruge.

Når ret skal være ret (og det skal det), blev det ene mønster faktisk væsentlig forbedret efter gode input fra den amerikanske konstruktør. Og vi fik en enkelt meget værdifuldt kommentar, der gav anledning til en del overvejelser og endnu en lille ændring i pasformen.

De andre mønstre var simpelthen så forstyrrede i linjerne, at det ikke længere var vores mønstre. Især ærmerne, som vi havde brugt virkelig lang tid på at udvikle og forfine, var uigenkendelige. Her har vi forsøgt at få ærmerne rettet med en hulens masse noter. Men det blev alligevel ikke godt.

 

Digitale symønstre

 

Plan B

Da vi lige havde sundet os et par dage, måtte vi finde en plan B.

Plan B blev at få en professionel til at digitalisere vores håndtegnede mønstre, så vi ikke selv skulle scanne og samle digitalt. Linjerne var nemlig blevet forstyrret en lille smule allerede i dette første step. Ikke at det alene forklarer, at det var nogle helt andre mønstre, vi fik retur, men vi kunne lige så godt mindske risikoen for fejl mest muligt.

Vi fandt en konstruktør, der kunne digitalisere de håndtegnede mønstre. Og endnu en konstruktør, der kunne graduere dem digitalt.

Vi var forberedt på små skønhedsfejl i linjerne, som skulle rettes manuelt bagefter.

Og vi var forberedt på, at der ville være små afvigelser i størrelserne, som skulle justeres manuelt.

Men vi var ikke på nogen måde forberedt på, at de gradueringer, vi har snuppet direkte fra undervisningsmaterialet fra min uddannelse som mønsterkonstruktør, ville give SÅ mange problemer!

Udgangsstørrelserne, som blev digitaliseret fra vores håndtegnede mønstre, var perfekte!

ALLE størrelser derfra havde problemer. I ALLE designs.

Små problemer i forhold til første omgang digitalisering, bevares. Men store nok til at forstyrre pasformen, så det ikke længere var den gode pasform, vi havde udviklet.

I den her kurv er mønstrene fra plan A. De røg i skralderen alle sammen. Det har jeg lidt fortrudt nu, men kurven er igen fuld af mønstre. Fra plan B. Som dybest set også er til skraldespanden.

 

Digitale symønstre

 

Plan c

Plan C måtte i brug.

Plan C har været et maraton at udføre.

Det tog et halvt år bare at tage tilløb til det.

Plan C består af flere del elementer.

Del 1 var at få helt og aldeles styr på grundmønsteret (som også er blevet digitaliseret og gradueret).

Digitale symønstre

Det er foregået på mine workshops i tilretning af kjolegrundmønster, hvor jeg har noteret de ændringer, næsten alle skulle have lavet i grundmønsteret. De er så blevet bygget ind i det digitale mønster.

Hvis der ringer en klokke, så ja – det er præcis sådan, vi startede hele processen!

Forskellen fra plan A er, at her i plan C lavede vi ændringerne på computeren. I Illustrator, som ikke sådan for alvor er et konstruktions program. Men det virker. Det ændrer nu ikke på, at det føles voldsomt meget som at gå i ring. Vi har allerede lavet et perfekt grundmønster. Nu er vi så ved at lave (det samme) perfekte grundmønster igen.

Helt lavpraktisk har vi flyttet alle punkterne i hånden på mønsterpapir, målt hvor meget hvert enkelt punkt er flyttet ud af en X-akse og en Y-akse og overført det til det digitale mønster ved at flytte punkterne en millimeter ad gangen på computeren.

I alle 10 “forkerte” størrelser.

Kedeligt. Langsommeligt. Og første gang havde jeg indstillet måleenheden på skærmen forkert, så i stedet for at have flyttet punkterne 5 millimeter, havde jeg flyttet dem 0,5 millimeter. Men så kunne jeg heldigvis bare starte forfra. Igen.

De farvede prikker på billedet er der punkterne fra mønsteret egentlig skulle være. Det ser ikke ud af så meget. Men det gør en kæmpe forskel i pasformen, når vi snakker helt tætsiddende mønstre, som et grundmønster jo er. Flere punkter har vi flyttet næsten en hel størrelse. Enkelte punkter endda mere. Og det er altså noget der ses og mærkes i det færdige tøj.

 

Digitale symønstre

Nå, men endelig var der et system, der faktisk fungerede.

Mønstrene blev nu (endelig) som vores håndtegnede originaler.

Endnu et par justeringer blev tilføjet. Blandt andet havde vi skippet skulderindsnittet, men det kom ind igen, for det giver altså bare en bedre pasform at have det. Det er nu testet meget omfattende, og jeg kommer aldrig igen til at anbefale at fjerne et skulderindsnit.

 

Personligt grundmønster på under en halv time

Grundmønstrene har været helt tip-top noget tid nu. Og jeg er meget begejstret. Det er et minimum af tilretninger, jeg laver på langt de fleste kursister. På mine ugentlige syhold er der nu en god håndfuld kursister, der har fået tilrettet et personligt grundmønster på under en halv time. Det er ca. så lang tid det tager at lukke prøvemodellen med knappenåle, nåle indsnittene ind og derefter lave en enkelt tilretning i papirmønsteret.

De kursister, der tidligere har brugt timevis på at nå til samme resultat, kigger lidt misundeligt efter de nye. Men sådan er udvikling. Det tager tid og kræver en masse tests og erfaring. Den erfaring er nu bygget op, systematiseret og sat på formel. Og har altså skabt en genvej til en god personlig pasform i symønstrene fra Skaberlyst.

Men opgaven er ikke løst med et super godt grundmønster.

Opgaven var egentlig at lave færdige designede mønstre til  online kurset.

Designs, vi allerede har lavet 2 gange.

Men nu laver for 3. gang. På computeren. Hvor vi kan tjekke at alle linjer passer med de tilrettede digitale grundmønstre.

Det første mønster, der er faldet helt på plads, er en klassisk kjole uden ærmer. Jeg har testet den på  mig selv, for at se hvordan den er i brug en hel dag.

Måske har du set den på Instagram? Jeg havde den på til min mosters fødselsdag i starten af september, og den har bestået alle tests.

 

Digitale symønstre

 

Det er slut med en halsudskæring, der flagrer rundt (som var en af bivirkningerne ved digitaliseringen af mønstrene). Og det er slut med brystindsnit, der ikke kan syes rigtigt (som var en anden bivirkning).

Str. 44 passer mig næsten på en prik. Der er lige en lille trækning ved skulderen, men det er helt ok. Jeg ved nemlig, at jeg har lidt bredere ryg og større skuldre end gennemsnittet, så det vil en enkelt tilretning kunne råde bod på.

Jeg har lavet en designændring i kjolen i forhold til den version, der kommer i online kurset. Nemlig ved at sy en elastik i taljen. Hvordan det kan gøres (og hvad man skal undgå) , viser jeg på bloggen på et senere tidspunkt.

 

Digitale symønstre

Digitale symønstre fra Skaberlyst

Det er i skrivende stund september 2017, og det sidste designede mønster til online kurset mangler lige et par rettelser. Så er mønstrene ved at være klar til at se dagens lys.

Det glæder jeg mig til.

Men det har faktisk overhovedet ikke været sjovt at lave de her symønstre.

Det har været en rejse fuld af skuffelse, frustration, usikkerhed og også lidt vrede. Over at det er så svært at digitalisere noget, vi kan lave så præcist i hånden. Og sideløbende få at vide fra alle, der har været involverede i processen, at det er skørt ud over alle grænser at graduere i hånden, fordi det bliver meget mere præcist at gøre det på en computer.

Det burde det også blive.

Men virkeligheden viste os at det faktisk var stik modsat. I hvert fald med vores 6 mønstre og vores finpudsede og meget detaljerede pasform.

Til gengæld har processen været meget lærerig. Den har givet mig en hel uvurderlig spandfuld viden og erfaring. Og vi har udviklet nye tilretnings teknikker undervejs, for at løse de problemer, der blev forårsaget af digitaliseringen af vores mønstre.

De teknikker bruger jeg nu, når jeg underviser. For de kan heldigvis også forbedre pasformen i alle mulige andre købemønstre.

 

De 3 vigtigste ting, vi har lært i processen:

  1. Giv aldrig op, hvis der er et mål, du gerne vil nå!
  2.  Skift kurs og gør noget andet, hvis det du gør ikke virker.
  3.  Bare fordi andre siger, tingene ikke kan være anderledes, er det altså ikke nødvendigvis sandt.

 

Jeg håber du også kan få glæde af den læring.

Og at du også har en stædighed og en vedholdenhed boende i dig, ligesom vi har har på Team Skaberlyst. Så kan du nemlig nå alle de mål, du sætter dig for. Til trods for at du nogle gange føler, du går i ring.

Nu glæder jeg mig helt enormt til at arbejde med de nye symønstre de næste mange måneder og år. Jeg har en liste så lang af fede design ændringer, du kan lave i dem, som jeg vil dele på bloggen løbende.

Men en ting ad gangen… først skal online kurset lige laves helt færdigt.

Digitale symønstre

 

Har du allerede adgang til Kom Godt I Gang Med At Sy kurset får du automatisk en mail med adgang til det nye kursus, når det er færdigt.

 

Læs også:

18 thoughts on “Sådan er de første digitale symønstre blevet til hos Skaberlyst

  1. Ira Hartling says:

    Signe, du er supersej – gjort af det helt rigtige stof ???????? Jeg glæder mig til at modtage den opdaterede version af kurset – og ikke mindst dine desingforslag.

  2. Karin Thomsen says:

    Jeg glæder mig virkelig til at komme igang med den nye udgave af kurset!
    Tør du gætte på, hvornår det er klar til brug?

  3. Anette says:

    Takk for et interessant og levende innblikk i prosessen med mønsterutviklingen! Så flinke dere har vært! Og for et bra, positivt budskap å dele med oss lesere!!

  4. Merete Lange says:

    Hej Signe
    Hold da op. Det har været en kæmpe indsats I har gjort. Nu glæder jeg mig til den nye version af kurset.

    Tak for din orientering.
    Kh
    Merete Lange

  5. Trine Suhr-Jessen says:

    Hvor er det flot. Stædighed er klart en dyd i dit tilfælde. glæder mug til den opdaterede version af kurset ????

    • Signe Eriksen / Skaberlyst says:

      Tusind tak 🙂 Ja, det er dælme en lang proces! Men sådan er det, når man nægter at gå på kompromis 😉
      Kh
      Signe / Skaberlyst

  6. Mette says:

    Uhhhh, det bliver så godt! Jeg kan slet ikke vente! Jeg købte kurset og var så småt gået igang da du meldte ud, at der kom en ny og forbedret udgave. Og så lagde jeg det på hylden og kastede mig over dine andre kurser i stedet. Det går fint, men jeg kan mærke at jeg mangler det solide fundament og jeg glææææææder mig sådan til at tage grundkurset, så jeg kan få pudset en hel masse teknikker af og få rettet op på mine unoder. O hvor er det flot og sejt at I kæmpede jer frem til sejren trods modgang. Sådan skal det gøres!

    • Signe Eriksen / Skaberlyst says:

      <3 Jeg er simpelthen så taknemmelig for al den opbakning, trods den afsindige forsinkelse.
      Jeg lukker op for det nye i denne uge (uge 44, 2017), for lektion 1 og 2 er helt klar nu. Og de andre er godt på vej. Og jeg er selv meget tilfreds, så jeg håber det lever op til forventningerne :)

      Kh
      Signe / Skaberlyst

      • Mette Bender says:

        Fantastisk! Kommer der en mail el. FB-opdatering ud, når det er oppe? Har lige været inde og kigge og det ser ud til, at det stadig er det gamle, der ligger der.

  7. Tian says:

    Uh, hvilken lang prosess! Skulle gjerne vært på kurs med deg og fått tilsetter mine grunnformer. Er det noen grunn til at dere ikke brukte Lectra Modaris eller Gerber Accumark i arbeidet med 0 digitalisere mønstrene?

    • Signe Eriksen / Skaberlyst says:

      Hej Tian
      Jeg har ikke de programmer, og de koster en formue, som jeg ikke er villig til at investere for at lave 5 mønstre 😉 Ellers havde jeg gjort det. Jeg er uddannet i Gerber, og selvdom det er mange år siden, så husker jeg ikke at det var helt så bøvlet. Så derfor købte jeg hjælp fra andre, der har programmerne…

      Kh
      Signe / Skaberlyst

  8. Christine says:

    Hej, rigtig spændende læsning. Hvordan fik du så printet mønstrene i enden. Jeg har nogle gamle GERBER mønstre liggende fra et tidligere job, men ved ikke hvem der kan printe den slags? VH Christine

    • Signe Eriksen / Skaberlyst says:

      Hej Christine
      Jeg endte med at printe hos Vester Kopi. De symønstre vi har produceret under vores ELiQU Sewing brand har vi fået trykt hos Skejby Trykkeri. Men det er fra PDF filer, så ved ikke om nogen af dem kan printe direkte fra Gerber. Hvis du kan konvertere Gerber filerne til PDF kan det godt lade sig gøre. Jeg har i år (2020) haft en praktikant hvor vi prøvede at tage CAD (kan ikke huske om det var Gerber) konstruktionerne igennem illustrator og printe derfra. Det forstyrrede linjerne ret meget så de blev ujævne og grimme. Så det kan ikke umiddelbart anbefales.
      Venlig hilsen
      Signe / Skaberlyst

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

« »

5 nemme

syteknikker

Få flot finish i dit yndlingstøj med

Giv os din email, så sender vi dig straks 5 nemme syteknikker, der sikre dig flot finish i dit yndlingstøj - uanset hvor meget du har syet indtil nu.

Du bliver samtidig tilmeldt vores mailliste, som du kan afmelde til enhver tid

Share via
Copy link
Powered by Social Snap